Main menu

Felles uttalelse fra Verdensføderasjonen av demokratisk ungdom og Verdens Fredsråd om Syria

Verdens Fredsråd (WPC) og Verdensføderasjonen av demokratisk ungdom (WFDY) uttrykker sin sterke bekymring for den økende imperialistiske aggresjonen i Midtøsten og de nye truslene mot fred fra USA, NATO, EU og deres regionale allierte til å angripe Syria, samtidig som de agiterer for og nører opp om den borgerkrigslignende tilstanden i landet.

Våre to internasjonale organisasjoner hilser de millioner av fredselskende folk og ungdom i Syria, og vi utrykker vår dypeste solidaritet med de genuine, fredelige, folkelige demonstrasjonene for økonomiske, sosiale og demokratiske forandringer i landet, så det syriske folket selv blir herrer over egen skjebne, rikdom og fremtid.

Ikke under noen omstendigheter vil vi akseptere utenlandsk politisk eller militær intervensjon i Syria, som for tiden planlegges av USA, Israel og NATO, hånd i hånd med flere Golfmonarkier, angivelig for å beskytte den sivile befolkningen og menneskerettighetene. Vi fordømmer dette hykleriet, og oppfordrer alle mennesker til å motsette seg en gjentakelse av “Libyamodellen”.

Vi understreker at de eneste med suveren rett til å avgjøre Syrias fremtid og ledelse er det syriske folket, dets arbeidere, bønder, ungdom og kvinner.

Vi fordømmer de imperialistiske planene for et “Stor-Midtøsten”, som tar sikte på de multinasjonale selskapene og monopolenes kontroll over naturressurser og råvarer, samt å tilegne seg områder i regionen som de kan beherske ved hjelp av forskjellige metoder.

WFDY og WPC (sammen med hundrevis av våre medlemsorganisasjoner) har stått imot, og kjempet mot alle tidligere imperialistiske aggresjoner i Jugoslavia, Afghanistan, Irak, og Libya, så vel som Israels kriminelle utspill mot Palestina og Libanon. Vi utrykker ønskene og drømmene for millioner av folk og ungdom verden over ved å motsette oss grove imperialistiske trusler mot Syria dag, eller Iran i morgen.

Likeledes utrykker vi en klar posisjon mot den pågående Israelske okkupasjonen av Palestina, og krever en anerkjennelse av den selvstendige Palestinske stat innenfor grensene av 4. Juli 1967, med Øst-Jerusalem som hovedstad.

Siden våre to organisasjoner har en lang tradisjon for samarbeid besluttet vi å kombinere den verdensdekkende kampen med en Internasjonal solidarisk faktasøkende reise til Syria,i nært samarbeid med våre partnere fra student- og fredsbevegelsene i Syria. Vår misjon til Syria vil finne sted fra 21-26 april 2012, og vil bestå av internasjonale delegater fra våre organisasjoner fra alle kontinenter.

Vårt felles initiativ vil ha følgende mål:

• Å møte og diskutere med ungdomsorganisasjoner, studenter, fagforeninger og fredsbevegelser om situasjonen i Syria og deres posisjoner og holdninger.
  • Å fordømme de imperialistiske truslene og innblandingene i ledtog med informasjonsmanipuleringen av de store medieselskapene.
  • Å utrykke vår dypeste medfølelse med det Syriske folk og ungdom, som kjemper for deres rett til selv å bestemme egen fremtid, og som forsvarer deres land mot imperialistenes planer for Syria.

Etter misjonens slutt vil vi publisere og analysere rapportene og observeringene med alle midler vi har til rådighet.

15. April 2012

Det koordinerende rådet av WFDY

Sekretariatet av WPC

World Peace Cuncil

REDAKTØR: Igor Jakobsen
UTGIVER: Norge For Fred
POSTADRESSE: Storvolltunet 61, 9104 Kvaløya, Tromsø
TELEFON LEDER: 920 20 793
E-POST REDAKTØR/TIPS/MEDLEMSSKAP: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.